Luonnonkosmetiikan myynti Suomessa on kovassa kasvuvauhdissa

Kirjoittaja Luonnonkosmetiikka Ry

Tiedote lokakuu 2021:

Pro luonnonkosmetiikkayhdistyksen tehtävänä on
edistää luonnonkosmetiikan tunnettuutta ja jakaa siitä puolueetonta tietoa. Säännöllisesti yhdistys tutkii jäsenyritystensä myynnin kautta luonnonkosmetiikan käyttöä ja kasvua. Vuonna 2020 luonnonkosmetiikan myynti kasvoi 47% vuoden 2019 tasoon verrattuna ollen yli 22 miljoonaa euroa. Se on jäsenyritysten liikevaihtoa ja pääosin myyntiä jälleenmyyjille, joten kuluttajahinnoissa luku olisi vieläkin suurempi.
Myynti PRO Luonnonkosmetiikka
”47% kasvu kertoo siitä, että luonnonkosmetiikan suosio kiihtyy. Luonnonkosmetiikka ei ole enää vain ohimenevä trendi, vaan kuluttajien valinta vastuulliseen kulutuskäyttäytymiseen, mikä pakottaa perinteisetkin toimijat miettimään tarjontaansa. Vastuullinen kuluttaja on kiinnostunut siitä, mitä hän iholleen laittaa ja mitä kemikaaleja syntyy ympäristöön hygienian tai kodin hoidosta. Kuluttaja arvostaa sertifioidun luonnonkosmetiikan tarjoamaa varmuutta kosmetiikan suotuisasta vaikutuksesta kehoon ja ympäristöön.”, kertoo Pro luonnonkosmetiikkayhdistyksen puheenjohtaja, Anni Linnavirta.
Anni Linnavirta, Pro luonnonkosmetiikka ry puheenjohtaja
Anni Linnavirta, puheenjohtaja,
PRO Luonnonkosmetiikka ry

Tietous kosmetiikassa käytettävistä kemikaaleista on lisääntynyt. Luonnonkosmetiikka antaa mahdollisuuden vaikuttaa oman ja perheen päivittäiseen kemikaalikuoritukseen ja ympäristön kannalta ystävällisiin ainesosiin.

Sertifikaatti on nopea ja helppo tapa tunnistaa aito luonnonkosmetiikka. Sertifikaatti on hyvä vaihtoehto, sillä sama ainesosa voi olla luonnollinen tai synteettisesti valmistettu. Tuotesarjan voi sertifioida myös Suomessa. FI-Natura sertifioi Suomessa valmistettavaa luonnonkosmetiikkaa. Sen lisäksi jäsenyritysten luonnonkosmetiikan sertifikaatteja ovat kansainväliset merkit kuten Ecocert, Cosmos, Natrue.

”Yksi Pro luonnonkosmetiikka -yhdistyksen tärkeistä tehtävistä on lisätä tietoutta luonnonkosmetiikasta, sen markkinoinnista ja sertifioinnista. Viherpesua on edelleen vahvasti havaittavissa ja luonnonkosmetiikan kasvun myötä siitä on tullut yhä yleisempää. Viherpesulla tarkoitetaan tuotteen valjastamista luonnollisen näköiseksi käyttämällä perusteettomasti Natural sanaa tai kasvien kuvia tai nimiä tuotteessa ilman, että tuote on sisällöltään millään tavalla luonnollinen. Tulevaisuudessa vahvistamme entistä voimakkaammin tiedonjakoa kuluttajille.”, kertoo Pro luonnonkosmetiikkayhdistyksen toimintakoordinaattori Petra Paldanius.

Petra Paldanius PRO Luonnonkosmetiikka

Petra Paldanuis, toimintakoordinaattori,
PRO Luonnonkosmetiikka 

Pro luonnonkosmetiikka ry on kerännyt tutkimukseen myyntiluvut jäsenyrityksiltään. Vuonna 2006 perustetulla yhdistyksellä on 29 jäsenyritystä ja ne edustavat 45 eri tuotesarjaa. Tuotesarjoista 49% on suomalaista luonnonkosmetiikkaa. Luonnonkosmetiikaksi on määritelty tuotteet, jolla on luonnonkosmetiikan kansainvälinen tai suomalainen sertifikaatti tai jonka tuotteiden raaka-aineet on tarkastanut Pro luonnonkosmetiikka ry:n valtuuttama ulkopuolinen tarkastaja.

 

Lisätietoja:

Pro luonnonkosmetiikka ry

info@luonnonkosmetiikka.fi

www.luonnonkosmetiikka.fi

Uudemmat kirjoitukset →